Papova 2/II, Zagreb (Knežija)
01/6684-285 | 091/729-3020
Mali pokreti, veliki preokreti

Značaj fine motorike za razvoj djeteta

U prvom članku pisali smo o tome kako se razvojne vještine međusobno isprepliću, a interakcije među njima potiču rast i razvoj mozga, omogućujući mu da izgradi nove neuronske veze. Nakon grube motorike pozabavit ćemo se sljedećom vještinom u nizu, koja igra bitnu ulogu u razvoju i integraciji različitih područja mozga, što doprinosi boljem razumijevanju i korištenju svijeta oko sebe, a riječ je o finoj motorici.

Što je fina motorika?

Fina motorika je sposobnost preciznog upravljanja malim mišićima, koji usko surađuju sa živčanim sustavom kako bi se uspostavila kontrola nad rukama, prstima, pa čak i usnama, jezikom te očima. Upravo je razvoj malih mišića zaslužan za uspješno obavljanje svakodnevnih aktivnosti poput crtanja, pisanja, korištenja škara, pribora za jelo, oblačenja, za što su bitne bilateralna koordinacija, koordinacija oko-ruka, dobra kontrola nad mišićima te spretnost. Kroz igru, vježbe i aktivnosti koje potiču fine motoričke vještine, djeca postupno razvijaju sposobnost hvatanja, prebacivanja predmeta iz ruke u ruku te precizniju kontrolu pokreta prstiju, što je važan korak u pripremi za pisanje. Kada djeca nauče precizno kontrolirati svoje ruke, bolje se nose s različitim izazovima i zadacima koji zahtijevaju preciznost.

Svaka ruka ove vještine razvija zasebno, dok je za neke vještine potrebna suradnja obje ruke. Vremenom se jedna ruka izdvaja kao dominantna, dok joj druga služi kao 'podrška'. Aktivnosti koje potiču upotrebu obje ruku (npr. rezanje škarama), promiču komunikaciju između lijeve i desne moždane hemisfere, što je ključno za cjeloviti razvoj mozga.

Gruba motorika kao osnova

Fina motorika izravno se nadovezuje na grubu motoriku, s kojom blisko surađuje kako bi se omogućilo tijelu da izvrši složene zadatke i aktivnosti. Potrebna je dobra stabilnost kako bi se razvijala pokretljivost. Dok je gruba motorika odgovorna za kontrolu većih mišićnih skupina te pokrete koji uključuju cijelo tijelo, fina motorika se odnosi na kontrolu manjih mišićnih skupina, prstiju, ruku i šaka. Primjerice, kad je riječ o pisanju, gruba motorika kontrolira pokrete ruke i podlaktice, dok fine motoričke vještine kontroliraju preciznost pokreta prstiju za oblikovanje slova. I za sviranje glazbenih instrumenata potrebna je suradnja grube i fine motorike kako bi se pravilno pritiskale tipke ili žice. Ukratko, gruba motorika omogućuje stabilnost i kretanje prema cilju, dok fine motoričke vještine omogućuju precizno izvođenje zadataka.

Jednom od prijelaznih vještina između grube i fine motorike, smatra se koordinacija oko-ruka, tj. sposobnost usklađivanja vizualnih informacija s motoričkim pokretima ruku. Djeca uče prepoznavati što vide i kako se to odnosi na ono što dodiruju. Fine motoričke aktivnosti, poput crtanja, izrezivanja ili pisanja, zahtijevaju usmjerenost pogleda prema određenim točkama na papiru te kontrolu pokreta ruku u skladu s onime što se vidi kako bi se zadatak uspješno obavio. Igre s loptama koje uključuju hvatanje i bacanje pomažu u razvijanju koordinacije oka i ruke te preciznosti hvatanja.

Djeca koja imaju problema s koordinacijom očiju i ruku mogu imati poteškoća u praćenju teksta, što može dovesti do usporenog čitanja i problema u razumijevanju pročitanog.

Na koordinaciju oko-ruka neposredno se nadovezuje razvoj pokazne geste, koja često uključuju praćenje objekta ili osobe prema kojoj se gesta usmjerava. Pokazna gesta obično se smatra dijelom fine motorike, a zahtijeva precizno korištenje prstiju i ruku kako bi se usmjerila pažnja prema određenom objektu ili predmetu. Dakle, može se reći da pokazne geste spadaju u fine motoričke vještine, iako se često koriste i kao sredstvo komunikacije te izražavanja potreba.

Završnim elementom u razvoju fine motorike često se smatra pincetni hvat, precizan način hvatanja predmeta vrhovima palca i kažiprsta, koji je možda čak i ključan u razvoju fine motorike te je povezan s mnogim svakodnevnim aktivnostima, uključujući pisanje, crtanje, rukovanje sitnim predmetima, vezanjem čvorova, korištenje bešteka. Pravi pincetni hvat razvija se obično između 9. i 12. mjeseca, a prethodi mu hvatanje s tri prsta. 

Uporaba škara

Izvrstan test fine motorike, gdje svaki prst ima svoju ulogu, a ujedno i aktivnost koja će ojačati mišiće ruku te koordinaciju pokreta jest upotreba škara. Iako se čini jednostavnom, ova vještina ima dalekosežne posljedice na razvoj djetetovih ruku.

Korištenje škara zahtijeva precizne pokrete vrhova palca i kažiprsta, što je klasičan pincetni hvat. Tom aktivnošću, aktiviraju se mišići šake i prstiju, čime se razvija preciznost pokreta prstiju. S druge strane, kako bi precizno rezalo po zadanoj liniji, dijete mora uskladiti pokrete očiju i ruku, što je jedan od preduvjeta za razvoj vještina poput pisanja i crtanja, dok, prateći crte i oblike, razvija sposobnost fokusiranja na detalje. Korištenje obje ruke potiče komunikaciju između lijeve i desne moždane hemisfere, što je bitno za cjeloviti razvoj mozga te integraciju različitih vještina, a ujedno pomaže u razvoju spretnosti prstiju. Jedna ruka obično djeluje kao "vodilja", dok druga pridržava papir ili materijal koji se reže.

Ako dijete, iz bilo kojeg razloga, ima poteškoća s korištenjem standardnih škara, svakako mu omogućite uporabu prilagođenih škara, ergonomskog dizajna i s posebnim značajkama koje olakšavaju njihovo korištenje. Na primjer, postoje škare s većim ručkama za lakše držanje ili škare s oprugom koja pomaže djetetu da lakše otvara i zatvara škare. Imajte na umu da je uvijek najvažnije prilagoditi se djetetu i poticati ga na razvoj fine motorike, motivirati ga u obavljanju zadataka i stvoriti u njemu osjećaj da ono to može, a tek mu potom polako otežavati zadatke ili smanjivati pomoć.

Za korištenje škara tri prsta igraju ključnu ulogu jer omogućuju preciznu kontrolu i manipulaciju škarama – palac, kažiprst i srednji prst. Palac općenito igra ključnu ulogu u razvoju fine motorike, korištenju škara, olovaka, a razlikuje se od palčeva većine sisavaca jer ima sposobnost da se suprotstavi ostalim prstima na ruci te je upravo on odgovoran za precizno hvatanje i korištenje predmeta. Palac je prst koji se koristi za držanje škara i kontrolu pokreta, a omogućuje stabilnost tijekom rezanja. Kažiprst se koristi za precizno usmjeravanje škara, dok srednji prst podržava rad kažiprsta, pružajući dodatnu potporu i pritisak, a ujedno kontrolira otvaranje i zatvaranje oštrice.

Ista je stvar i s pravilnim držanjem olovke, gdje, kao i kod škara, dva prsta služe za usmjeravanje i preciznost, dok ostali prsti daju stabilnost i potporu.

Pomoć i potpora kroz igru i zabavu

Kod većine djece vještine se razvijaju određenim slijedom i u očekivanom vremenskom okviru. No važno je rano početi poticati djecu na razvoj fine motorike jer je za njezin razvoj potrebno mnogo prakse. Kako bi dijete pristupilo bilo kojem zadatku koji postavimo pred njega, bitno je predstaviti mu ga kao nešto zabavno, a osjećaj zadovoljstva te dobivanje pohvale nakon uspješnog obavljanja zadatka, ključni su kako bi dijete razvilo daljnje zanimanje i želju da mu ponovno pristupi. 'U susretu s uspjehom, interesi i vještine eksponencijalno se razvijaju, a uspjeh stvara uspjeh.'

Važno je imati strpljenja i razumijevanja prema djetetu. Svako dijete razvija se svojim tempom, pa je podrška i prilagodba aktivnosti prema njihovim sposobnostima od iznimne je važnosti, a redovita praksa i igra su ključni za poticanje razvoja fine motorike kod djece.


Ne uspijevaju li djeca u obavljanju zadataka koji su pred njima, njihov početni entuzijazam počinje jenjavati te dolazi do odbijanja sudjelovanja u aktivnostima u kojima nisu spretna ili u kojima ne mogu konkurirati svojim vršnjacima. Katkada i sami roditelji pred djecu postavljaju izazove za koje ona još nisu spremna. Stoga je važno prilagoditi se potrebama i mogućnostima djeteta, no pritom ga svakako što više poticati na korištenje finih motoričkih vještina. Najbolji način je pružiti djetetu mnoštvo prilika za sudjelovanje u svakodnevnim aktivnostima, poput pripremanja hrane, pospremanja, vrtlarenja, koje pružaju djeci priliku za razvoj fine motorike, a ujedno su i korak prema samostalnosti.

Rana intervencija i podrška, posebno za djecu s poteškoćama u razvoju, osiguravaju da se ove vještine razvijaju na odgovarajući način. Fizioterapeuti i ostali stručnjaci za rani razvoj igraju važnu ulogu u pravilnom poticanju fine motorike kod djece korištenjem odgovarajućih pomagala te strategija prilagođenih potrebama djeteta.

Kako jačati mišiće ruku i vježbati finu motoriku

Upoznajte djecu s raznim teksturama i materijalima. Dajte im priliku da osjete i istraže teksture različitih površina, što potiče osjetilo dodira i fine motoričke vještine.

Kako biste poboljšali fine motoričke vještine kod djece, važno je pružiti im prigode za igru i vježbu koje potiču preciznost i spretnost. Korištenje različitih materijala poput bojica, kista, perli i slagalica može biti korisno. Rad s radnim terapeutom ili drugim stručnjacima može pružiti ciljane vježbe i terapije.

Stimulacija prstiju igra ključnu ulogu u razvoju fine motorike. Kroz različite aktivnosti poput hvatanja, guranja, pritiskanja, okretanja i preciznih pokreta prstiju, djeca jačaju mišiće, povećavaju koordinaciju i poboljšavaju kontrolu pokreta. Ove vještine su temelj za pisanje, crtanje, vezanje vezica i mnoge druge aktivnosti koje zahtijevaju preciznost i spretnost prstiju. Stimulacija prstiju pomaže djetetu da razvije osjećaj za detalje, prostornu svijest te sposobnost izvođenja preciznih i kontroliranih radnji. Čak i blaga masaža prstiju pomaže u jačanju mišića i poboljšanju cirkulacije. U to uključite pjesmice, brojalice i igre prstima. Svima je vjerojatno poznata neka od varijanti 'Ovaj je išao u šumu, ovaj u lov, ovaj vodu nositi, ovaj drva cijepati, a ovaj mus, mus, mus, mus, mus', pri čemu dodirujete i stimulirate svaki pojedini prst.

Potaknite dijete da crta ili boji slike. Djeca mogu i oblikovati različite predmete koristeći gline ili plastelin, što razvija preciznost ruku. Pokažite djetetu kako da naniže perlice na konac, ili mu dajte pincetu kako bi prenosilo sitne predmete, poput graška ili tjestenine, iz jedne posude u drugu. Ove aktivnosti razvijaju fine motoričke vještine i strpljenje.

I bojanje po brojevimamože biti korisna vježba jer zahtijeva precizno praćenje i korištenje različitih boja. Djeca prate brojeve kako bi stvorila sliku. Ima mnoštvo mobilnih aplikacija osmišljenih kako bi razvile ovu vještinu. Postoje mnoge edukativne igre i aplikacije koje su dizajnirane za poticanje fine motorike kod djece. Ove igre često kombiniraju zabavu s vježbama o bolja su alternativa od crtanih filmova, jer djeca, igrajući se, rješavaju zadatke.

I zapamtite da mali koraci uistinu dovode do velikih preokreta!

Reference: