U prethodnom smo se
tekstu dohvatili rane intervencije te važnosti pravovremenog djelovanja na
razvoj djeteta. No temeljni dio razvojnog procesa, svakako je gruba motorika,
sposobnost kretanja i kontrole tijela. Kada dijete nauči okretati se, sjediti,
hodati, trčati i istraživati svijet oko sebe, ono otvara prostor za razvijanje
ostalih vještina i sposobnosti.
Važnost grube motorike u razvoju ključnih životnih vještina kod djece
Pravilan razvoj grube motorike, doprinosi boljem razumijevanju prostora, rješavanju problema, planiranju, koordinaciji te kontroli pokreta, vještinama koje su neophodne za uspješno sudjelovanje u svakodnevnim aktivnostima, kao što su oblačenje, jedenje i igra.
Gruba motorika ujedno je i temelj za razvoj govora, pisanja, učenja i emocionalne inteligencije. Ona je preduvjet za razvoj fine motorike jer omogućuje djetetu da stekne kontrolu nad svojim tijelom te razvije vještine poput hvatanja predmeta, ravnoteže i koordinacije, koje su preduvjet za izvođenje preciznih pokreta ruku i prstiju.
Moć grube motorike: kako tijelo i mišićna Snaga oblikuju govor, emocije i uspjeh djeteta
Kretanje tijela i razvijanje mišićne snage utječe na sposobnost djeteta da kontrolira mišiće lica potrebne za artikulaciju i izražavanje. Pravilna gruba motorika omogućuje djetetu da bolje koordinira pokrete usta i lica u svrhu izgovaranja riječi, čemu prethodi razvoj mišića i koordinacije kroz grube motoričke aktivnosti poput žvakanja, gutanja i smijanja.
Aktivnosti i igre koje prate razvoj grube motorike, pomažu djeci da prepoznaju svoje emocije te razviju samopouzdanje, jer djeca postižu nove fizičke vještine i osjećaju se sigurno u svojem tijelu. Kroz kretanje i igru, djeca izražavaju svoje osjećaje i potrebe. Razvoj grube motorike također doprinosi emocionalnoj inteligenciji djece. Osjećaj uspjeha u tjelesnim aktivnostima može se prenijeti na školski uspjeh i vjeru u vlastite sposobnosti. Tako djeca koja su motorički spretnija, često bolje rješavaju zadatke koji zahtijevaju pažnju i razmišljanje, jer dobra kontrola nad tijelom utječe na održavanje pažnje i koncentraciju tijekom nastave te usvajanje novih znanja. Kroz fizičke aktivnosti, djeca razvijaju vještine rješavanja problema, ključne za uspješno učenje. Razvoj grube motorike potiče aktivnost i povezanost između lijeve i desne moždane hemisfere, što igra ključnu ulogu u razvoju kognitivnih vještina poput planiranja, razumijevanja uzroka i posljedica te rješavanja problema.
S druge strane, ima li
dijete problema s grubom motorikom, to se može odraziti na njegov cjelokupan
razvoj u različitim područjima. Stoga je važno obratiti pažnju na razvoj grube
motorike te pružiti odgovarajuću podršku i intervenciju sumnja li se u potrebu
za istima. Terapeuti i stručnjaci za rani razvoj mogu pomoći u identifikaciji
problema te pružiti terapiju i vježbe za poticanje razvoja grube motorike kod
djece.
Znakovi i posljedice: nedostatak podrške u razvoju grube motorike kod djece
Nedostatak potpore u razvoju grube motorike, može negativno utjecati na mnoge aspekte razvoja djeteta. Važno je obratiti se stručnjaku za razvoj grube motorike primijetite li bilo kakve znakove ili zabrinutosti u vezi s razvojem iste. Iako je u ranoj dobi normalno da se pojedine vještine razvijaju različitim tempom, postoje određeni znakovi koji bi mogli ukazivati na potrebu za pažnjom stručnjaka:
Nedostatak podizanja glave: Većina beba može podizati glavu i gornji dio tijela kad su na trbuhu u dobi od oko 3 do 4 mjeseca. Ako vaše dijete i dalje ima poteškoća s ovim nakon 6 mjeseci, to moglo bi ukazivati na slabost mišića vrata i gornjeg dijela tijela.
Nedostatak okretanja i rotacije: Bebe obično počinju okretati tijelo i glavu prema zvukovima i predmetima koji ih zanimaju. Ako vaše dijete nema tendenciju za takvim pokretima, to bi moglo ukazivati na poteškoće u razvoju grube motorike.
Nedostatak pokušaja puzanja: Većina beba počinje puzati ili pomicati se na neki način između 7 i 9 mjeseci. Ako vaše dijete ne pokazuje nikakav interes za kretanje, to može biti razlog za zabrinutost.
Pretjerana mišićna napetost: Djeca koja pokazuju znakove hipertonije, što znači da imaju pretjeranu napetost mišića i obično brže razvijaju grube motoričke vještine, također mogu zahtijevati posebnu pažnju i podršku u razvoju. Iako se čini da brže napreduju, važno je pratiti njihov razvoj i osigurati da razvijaju odgovarajuće motoričke vještine i koordinaciju.
Različiti
neurološki problemi, poput hipotonije (niskog mišićnog tonusa) i hipertonije
(pretjerane napetosti mišića), mogu imati značajne dugoročne učinke na odraslu
dob, posebno ako neurorizična djeca ne prolaze kroz potrebne terapije ili se ne
dobije odgovarajuća podrška tijekom ranog djetinjstva.
Od djetinjstva do odrasle dobi: utjecaj mišićnih problema na fizičko, govorno i emocionalno zdravlje
U
odrasloj dobi fizički izazovi mogu biti izraženi kod osoba koje su imale
hipotoniju tijekom djetinjstva. To stanje može rezultirati poteškoćama u
održavanju mišićne snage, ravnoteže i koordinacije. Hodanje, oblačenje i
jedenje mogu postati izazovni zadaci. S druge strane, osobe s hipertonijom,
koja se karakterizira pretjeranom napetošću mišića, također mogu iskusiti
poteškoće u kontroli pokreta, suočavati se s krutim mišićima, ograničenom
fleksibilnošću te teškoćama u obavljanju preciznih zadataka.
Osim
fizičkih izazova, neurološki problemi tijekom djetinjstva mogu utjecati na
razvoj govora i jezika. Osobe koje se nisu razvijale u skladu s ovim
vještinama, mogu imati poteškoća u izražavanju i komunikaciji u odrasloj dobi.
Sve to može utjecati na svakodnevni život i sposobnost sudjelovanja u
društvenim interakcijama. Pored toga, dugotrajni neurološki problemi mogu
utjecati na emocionalno stanje i socijalne interakcije. Osobe koje su se
suočavale s izazovima tijekom djetinjstva, mogu imati niže samopouzdanje ili
poteškoće u izgradnji međuljudskih odnosa.
U
većini slučajeva, djeca s mišićnom distonijom mogu postići uspješan razvoj
grube motorike i drugih vještina, ali je važno da im se pruži adekvatna podrška
kako bi se osiguralo da taj razvoj bude uravnotežen i siguran. No ključ svega
je u pravovremenoj reakciji!